Środki trwałe w krakowskim przedsiębiorstwie

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w Krakowie wiąże się z posiadaniem majątku firmy, do którego w szczególności zaliczają się środki trwałe. Są one wykorzystywane zgodnie z profilem działalności firmy i z reguły mają postać materialną. Jednak zaliczenie przedmiotu do ewidencji środków trwałych wymaga spełnienia pewnych wymogów. Czym jest więc środek trwały i jak należy umieścić go w ewidencji księgowej?

Przeczytaj także: Zakładanie firmy w Krakowie: księgowa wsparciem dla przedsiębiorców

Zacznijmy od definicji

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje jakimi cechami powinien odznaczać się środek trwały w przedsiębiorstwie. Zgodnie z artykułem 22 powyższego dokumentu, za środek trwały można uznać budowlę, budynek, maszynę, sprzęt lub inny przedmiot, który stanowi własność bądź współwłasność firmy, został nabyty albo wytworzony we własnym zakresie, a także jest kompletny i zdatny do użytku. Ponadto za środki trwałe mogą zostać uznane powyższe kategorie jedynie w sytuacji, gdy okres ich wykorzystania w firmie jest dłuższy niż rok. Dodatkowo za środki trwałe, w oparciu o ustawę o rachunkowości, rozszerza się tą kategorię o ulepszenia w środkach trwałych oraz inwentarz żywy.

Potrzebujesz konsultacji w sprawie środków trwałych a swoją firmę zamierzasz prowadzić, lub prowadzisz w Krakowie? Skorzystaj z mojej oferty: Księgowość Kraków i skontaktuj się ze mną!

Ewidencja środków trwałych

Każdy środek trwały, jego nabycie czy też wytworzenie we własnym zakresie powinno zostać udokumentowane fakturą. A następnie w zależności od wartości netto oraz wyboru przedsiębiorcy umieszczone albo w ewidencji środków trwałych, albo też bezpośrednio w kosztach. Przedmioty o wartości powyżej 10 000 zł według prawa muszą być wprowadzone do ewidencji, konieczna jest również amortyzacja środka trwałego. W przypadku maszyn czy urządzeń o wartości poniżej 10 000 zł właściciel firmy ma dwie możliwości – może wrzucić zakupiony przedmiot do ewidencji środków trwałych o dokonywać comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych, lub od razu wrzucić cały wydatek w koszty.
Należy pamiętać, że niektóre składniki majątku, uznane za środki trwałe nie podlegają obowiązkowym odpisom amortyzacyjnym. Wówczas należy tylko wprowadzić je do ewidencji. Odstępstwami od tej reguły są np. grunty czy eksponaty muzealne.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *